Om att älska ett monster

Han höll ett hårt tag i håret, drog mitt huvud bakåt och tryckte kniven mot halsen. Mannen som jag älskade, som va min bästa vän, hotade med att döda mig. 
 
Han som alltid tagit hand om mig, beskyddat och älskat skadade mig för första gången den kvällen. Han sa att jag förtjänade det, att han gjorde det för min skull. Jag höll med, fel ska straffas. Jag hade glömt tvättiden, det var fel. 
 
Sedan fortsatte det, han slog och jag älskade. I början hände det sällan. Han jobbade borta mycket och jag hade fortfarande vänner att andas ut hos. Men det dröjde inte så länge förrän de försvann eller började medverka i den psykiska misshandeln. Jag blev övertygad om att jag förtjänade varende slag och vartenda kränkande ord. Jag var en katastrof, han min enda räddning. Ingen annan stod ut, alla andra hade gett upp.
 
Tiden gick och hans kontroll över mig ökade. Han styrde mina vänner genom min telefon. Han hämtade mig från jobbet när alla andra åkt. Han tog alla mina pengar. Jag fick inte äta för jag var för tjock. Jag fick inte gå på mina cancerbehandlingar för jag förtjänade inte att bli frisk. Våldet tilltog. Han skar med knivar, brände med eld, våldtog, lät andra våldta och allt oftare kände jag pistolkulor flyga tätt förbi kroppen. Men svårast var det verbala. Fysisk smärta är en vanesak, psykisk misshandel skapar djupa sår. Går inte värja sig mot, inte att vänja sig vid. 
 
Livet blev ogreppbart. Varje sekund jag spenderade med han jag älskade fruktade jag samtidigt för mitt liv. Han som var min enda trygghet var också min största rädsla. Den enda som fortfarande älskade mig ibland, hatade mig oftast. Tillslut blev jag inte längre rädd när han ströp mig, jag slutade kämpa emot. Medvetslösheten blev en befrielse, en kort paus. Jag hoppades att han inte skulle nöja sig med medvetslös, alla han skulle hålla kvar en liten stund till. Hålla tills jag slapp vakna igen.
 
Men det gjorde han aldrig. Jag vaknade varje morgon, häftade ihop nattens sår med häftpistol, sminkade över blåmärken och åt stora mängder morfin. Han slog aldrig i ansiktet, sällan på armarna och skar under huden. Skadorna var enkla att dölja. Sedan gick jag till jobbet, en fristad. Utan sömn, mat, en cancersvag kropp och med stora smärtor va det svårt att le mot kunderna och släpa kartonger. Men tusen gånger enklare än att vara hemma. Och jag trodde att den dagen jag blev av med jobbet, den dagen skulle jag också dö.
 
Jag hoppades varje dag att någon skulle märka vad som skedde. Att någon skulle se bakom smink och leenden, förstå vad alla mina lögner berodde på. Förstå varför jag aldrig hade bråttom hem. Varför jag envisades med att jobba fast ja knappt orkade gå. Men alla valde att dömma. Chefer, vänner, sjukvårdspersonal. Alla intalade mig att jag var störd. Att jag ljög. Att jag inte hade jobbat om jag hade cancer. Att jag inte blivit slagen, för det fanns inga rättegångar. Jag trodde dem; jag var störd och han va frisk.  
 
Han tog mig till psykakuten ofta, sjukvårdspersonalen såg. Han skyllde på att jag självskadade och hade anorexi. Att jag tackade nej till cancerbehandling självmant. Att jag frivilligt hoppade i stormiga hav fast det egentligen va han som försökte dränka mig. De trodde honom, ingen frågade mig. 
 
Jag försökte rymma, men det var alltid någon som tipsade. Som drog mig tillbaka. Jag flyttade ihop med en annan kille som ville hjälpa mig, inte heller det funkade. Tillslut gick all kraft till att överleva, jag hade inget annat val än att stanna kvar.
 
När jag fick sluta jobbet blev jag inlåst nästan dygnet runt, förutom några föreläsningar jag genomförde och någon tenta. Vi hade flyttat ut på landet, långt till närmsta granne. En kväll när han tryckte pistolen mot min tinning sa jag "Du kan inte döda mig, det är inte värt det. Du kommer åka fast!". Han hånskrattade åt mig och sa "Jag kommer inte åka fast, det är ingen som skulle sakna dig. Ingen kommer någonsin undra var du är!". Jag visste att det var sant, jag hade förlorat. 
 
Tillslut bestämde han att jag skulle börja jobba igen. Vintern gjorde att täckande kläder ansågs normalt, han trodde ingen skulle märka något.Jag hade tur, obeskrivlig tur! Min nya arbetsledare blev orolig och tog upp det med sin chef. De valde att hjälpa istället för att dömma. De reagerade! En dag när jag skulle hem tog de in mig på kontoret. "Vi anar vad som händer dig, vi tänker inte släppa hem dig idag.". Jag nekade men de gav inte upp. Lät mig bli arg, gråta och ljuga! De trodde på mig, förstod att det va rädslan som ljög. De blev inte arga och de skrattade inte åt alla osammanhängande och osannolika förklaringar. De gav mig den tid jag behövde tills en liten, liten del av sanningen kom fram. Då tillkallades polisen. Jag satt där, livrädd. Inte för att han skulle döda mig eftersom jag skvallrat. Utan för livet. För att klara mig själv.
 
Jag klev ut genom dörren på polisstaionen efter timmar av förhör. Jag hade inget hem, inga pengar och inga vänner att kontakta. Jag började gå men orkade bara några meter. Den över två år långa stressreaktionen började släppa, jag sjönk ihop. Vinterkylan trängde in i min undernärda kropp där jag satt på bänken men jag var för avstängd för att bry mig. Det kändes som en vinst att få frysa ihjäl, att det inte var han som tog mitt liv. Jag hade bara en sista sak jag ville göra, jag skickade ett sms till min utländska läkare. Han visste. I'm free now. En kvart senare får jag en flygbiljett på mejlen. Jag frös inte ihjäl på en bänk den natten. Mitt liv räddades ännu en gång den dagen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0